Walmart şi Amazon, în luptă directă pentru supremaţia din retail. Cine va câştiga bătălia?

Walmart urmăreşte de ani buni să prindă din urmă Amazonul pe partea de online. La rândul său, Amazon, condus de miliardarul Jeff Bezos, a încercat o serie de experimente pentru a submina dominaţia Walmart din comerţului tradiţional, scrie Financial Times.

Cu toate acestea, achiziţionarea de către Amazon a Whole Foods, cel mai mare pariu financiar al lui Jeff Bezos până în prezent, ar putea fi o admitere din partea celor mai mari doi jucători că viitorul cumpărăturilor va fi un hibrid online şi offline.

Achiziţia, prin care Amazon a moştenit mai mult de 400 de magazine fizice şi pentru care a plătit 13,7 miliarde de dolari, s-a lovit de anunţul lui Walmart care a cumpărat Bonobos, vânzător online de haine, pentru 310 milioane de dolari - a cincea achiziţie din comerţul electronic în mai puţin de un an a companiei.

"Se întâlnesc la mijlocul de acum", spune Chieh Huang, directorul executiv al Boxed, un start-up din comerţul electronic. "Dacă vă gândiţi la un vârf de munte, pe de o parte aveţi adepţii tehnologiei care încearcă să descopere comerţul cu amănuntul, în timp ce comercianţii cu amănuntul încearcă să descopere tehnologia. Amazon a spus acest lucru: vom începe să ne dăm seama mai repede cum funcţionează comerţul cu amanuntul plătind 13 miliarde de dolari", potrivit Financial Times.

Amazon şi Walmart au făcut o serie de mişcări pentru a-şi pune în balanţă startegiile, companiile realizând împreună vânzări de peste 600 de miliarde de dolari în ultimul an fiscal, şi se străduiesc să devină destinaţia go-to pentru produse de la scutece la căşti pentru realitate virtuală.

Dar, vineri, rivalitatea dintre cele două comapnii a intrat pe un teritoriu nou.

Achiziţionarea de către Amazon a Whole Foods a venit ca o surprinză, spun analiştii de la RBC, menţionând că domeniul de retail tradiţional, comerţul cu amănuntul, era cel mai logic pas pentru extinderea Amazon.

Intrarea Amazonului pe piaţa americană de alimente de 800 de miliarde de dolari, care este în mod tradiţional fortăreaţa Walmart, a început atunci când şi-a deschis propriul program de livrare a produselor alimentare, AmazonFresh, în 2007.

Cu toate acestea, noua achiziţie este o "admitere tacită din partea Amazonului că vânzarea cu amănuntul a produselor alimentare este incredibil de dificilă pentru un jucător online", spune Fraser McKevitt, analist la Kantar.

Mişcarea reflectă realităţile afacerii cu produse alimentare, spun analistii. "În niciun sector amprenta fizică nu este mai importantă decât în cel alimetar", spune Charlie O'Shea de la Moody's. "Lactatele trebuie livrate rapid. La fel cum a procedat şi Walmart anul trecut la cumpararea Jet.com, Amazon recunoaşte că este mai eficient să o cumperi decât să construieşti."

Amazon poate folosi magazinele Whole Foods pentru a-şi îmbunătăţi ofertele în comenzi, colectări şi livrări sau pentru a folosi centrele sale de distribuţie pentru livrarea produselor AmazonFresh, spune Huang. "Construirea unui lanţ de aprovizionare cu camioane frigorifice nu este uşor sau ieftin de făcut", spune el.

Acihizţionarea de către Amazon a Whole Foods "ar putea marca un punct de cotitură important pentru comercianţii cu amănuntul", spune Paul Beswick, partener la Oliver Wyman. "Într-o singură lovitură, Amazon a achiziţionat un lanţ de frig la nivel naţional, o expertiză profundă de aprovizionare, o reţea globală de aprovizionare.”